Volg de bouw van onze nieuwe school!!!

zondag 2 oktober 2016

Dit ben ik! Dat ben jij! Ik zorg voor mezelf, we zorgen voor elkaar...

Na het zorgen voor het milieu werkten we in de klas rond; ik zorg voor mezelf en voor de anderen.
We begonnen ons thema met een waarneming van onszelf. Hoe zien we er eigenlijk uit? Wat zit er allemaal aan ons lijf? Welke verschillen zien we tussen onszelf en andere kinderen? We begonnen onszelf goed te bekijken, vergelijken, meten, ... Toen namen we er ook een boek bij... Wie is er even groot als de slurf van een olifant, of wie zijn arm is er net zo lang als de bek van een krokodil, of wie zijn hand is er zo groot als de tong van een giraf? Dat was super tof!











Alle kleuters schilderden zichzelf. Heel eenvoudig, gewoon met zwarte verf. Wat moesten we nu weer allemaal schilderen? Een hoofd, wat zit er aan je hoofd? het ging bij de ene al een beetje beter dan bij de andere... Maar het werden wel allemaal mooie kunstwerkjes!
De kleutertjes die het wilden mochten ook met waterverf schilderen. Dat werd dan de achtergrond voor hun 'ik-schilderij'.


We speelden ook een lichaamsdelen lotto. Sommige kindjes samen met de juf. Wat lukt het al goed om lichaamsdelen te benoemen! pluim voor onze kids!


De kleuters mochten ook nog een spiegeltje maken als ze dat wilden. Figuurtjes kleven langs de buitenste rand van de vorm. in het midden werd dan 'spiegelfolie' gekleefd.


De volgende dag gingen we van start met een liedje. 'Dit is mijn lijf'. Aan de hand daarvan benoemden we lichaamsdelen. We hadden het ook over het verzorgen van onszelf. In bad gaan, tanden poetsen, handen wassen, ... Daar hoorde natuurlijk schuim bij! We hadden een waterbakje met zeep in de klas staan. Er was ook een bak met 'glibbi'. Heel fijn voor de sensomotorische ontwikkeling.  Er waren ook voelzakjes met zeep, gel en badolie. De kleuters konden voelen of er verschillen waren. En die voelden ze goed! Ze mochten ook spelen met scheerschuim. De spiegeltjes had ik ook nog even laten liggen...










Heel toepasselijk is natuurlijk ook de douchedruppel. Die deden we ook in de klas. Meer dan 1 keer ook! Zo grappig dat ze het vonden!




We hadden het ook over onze gevoelens. We keken naar prenten van gezichtsuitdrukkingen en probeerden er het juiste gevoel bij te zeggen. Dit lukte super goed! De kleuters mochten ook vertellen wat hun blij maakt, of droevig, of misschien zelfs bang of boos... We luisterden ook naar muziek. Daar mochten ze een prent van een gezichtsuitdrukking bij kiezen; blij, bang, boos of droevig. Ze kozen bijna allemaal hetzelfde! Vooral voor bang (pirates of the caribbean) en blij (benny hill) waren ze heel eensgezind! Bij elk gevoel kozen we ook samen een techniek en enkele kleuren uit een aantal voorbeelden... Ook dat werden alweer zeer kunstige werkjes!











Ter ontspanning lasten we ook even een massagemomentje in. De kleuters kozen een vriendje. We deden de massage van de wasmachine. Was in de machine, zeep erbij, wassen wassen wassen, ... Als het hele wasprogramma klaar was wisselden de kleuters met hun vriendje van plaats en herhaalden we de activiteit nog een keer. Zo leuk dat het was! We konden helemaal ontspannen verder werken!


Als afsluiter van de week deden we nog yoga in de turnzaal. Eerst voelden we elkaars adem. Daarvoor gingen we allemaal met ons hoofd op de buik van een ander kleutertje liggen. Ogen sluiten en rustig blijven liggen. Daarna moesten we diep inademen zodat onze buik heel dik werd en dan weer uitademen waardoor onze buik heel dun werd. Het was heel ontspannend! En zo leuk om de buik van een vriendje te voelen bewegen! Daarna zong ik een schommelliedje. Hierbij wiegden de kleuters heen en weer. Zo worden ze zich bewust van hun eigen lichaam. We deden ook nog enkele andere yogabewegingen. Ze hadden allemaal de focus op ademhalen en ontspannen...







Het was een super ontspannende week!







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen