Volg de bouw van onze nieuwe school!!!

zondag 15 januari 2017

Max en de toverstenen.

We werken in onze klas vanuit het verhaal van Max en de toverstenen. Een heel mooi, maar niet zo gemakkelijk verhaal. De kleuters luisterden aandachtig en de moeilijke woorden werden besproken.


Aansluitend speelden we een memorie spel met prenten uit het verhaal.


In de zandbak was wat water bij het zand gedaan, zo konden de kleuters het rotseiland namaken met zand en stenen en er met de muisjes in spelen.



Ook in de andere hoekjes konden we bouwen, patronen leggen, of onze fantasie de vrije loop laten met takken en stenen en andere gelinkte materialen.





















Van alle zelfgemaakte kunstwerken konden de kleuters dan ook zelf foto's nemen met de tablets en de foto's opnieuw bekijken. Dat was super leuk!





Op de gang konden de kleuters om het verst gooien met een steen (of eigenlijk pitten zak voor de veiligheid) of een pitten zak naar de overkant brengen op verschillende manieren of lichaamsdelen. Het gooien had het meest succes...

Er stond ook een tentje in de klas. Dat was het holletje van Max. Hierin konden de kleuters met handpopjes spelen of in de atlas op zoek gaan naar eilandjes of in de andere boekjes kijken.
In de poppenkamer waren grijze capes. Zo konden de kleuters muisjes spelen in het poppenhuis.




We maakten ook enkele werkjes. De kleuters mochten een muisje tekenen en dit vol kleven met zachte materialen. Daarvoor moesten we natuurlijk weten wat zacht is. We gingen in de klas op ontdekkingstocht naar zachte of harde dingen. Daarna kozen we uit een aanbod knutselmateriaal zachte dingen die we wilden gebruiken voor de muisjes.



Er werden ook stenen gemaakt van klei. Bolle stenen, platte stenen, in allerlei vormen. Die konden we dan versieren door er met voorwerpen afdrukken in te maken of er steentjes in te duwen. Welk voorwerp geeft welke afdruk? Het werden stuk voor stuk mooie stenen!




Max woont op een rotseiland. Maar wat is dat eigenlijk, een eiland? Wel, Korneel wilde dat ook wel weten. Op een ochtend vonden we hem op de mat met zijn neus in de boeken. Het waren wel rare boeken. Er stonden gekke prenten in en wel letters maar geen verhaal... Wat voor boeken waren dat? En wat was Korneel aan het zoeken? Eilandjes dus... Omdat het nogal moeilijk is, schakelde we ook de laptop in, op zoek naar rotseilanden...


We gingen dan ook zelf even kijken in de atlassen. Wat voor rare boeken waren dat zeg! Wel leuk, om zo eens een ander boek te zien...


We gingen zelf ook eilanden maken. We mochten een rotseiland schilderen, maakten een groepswerk met papier maché en mochten een rotseiland maken met verschillende materialen zoals waterverf, crêpe papier of froezelpapier... het werden stuk voor stuk mooie kunstwerkjes!








We maakten ook onze eigen ROCK - MUSIC. Met grote en kleine steentjes en verschillende soorten potjes en doosjes gingen we aan de slag. We ontdekten de verschillen in geluid met grote of kleine stenen, een kartonnen of plastic doosje, ... We ontdekten ook dat de blikken doos het allermeeste kabaal maakte. Wat voor sommige kleuters heel leuk was en voor andere helemaal niet... Iedereen ontdekte een beetje zijn voorkeur.





Volgende week doen we nog een weekje verder met dit thema... We zijn helemaal nog niet uitgespeeld...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen